Rabu, 6 Jun 2012

MAMA... MAMA LAH PENGUAT KASIH KAMI ARAH BAPA

16 Rejab 1433H

Untuk yang dirindui
Mama Kami Tersayang
Pusara Kasih Berbunga Rindu.


ﺍﻠﺳﻼﻡﻋﻟﻴﻜﻢ    Mama…..


Mama…
Alhamdullillah, syukur kehadrat Allah s.w.t, ketani bertemu lagi diwarkah penawar rindu yang menjadi penghubung ketani yang berada di 2 dunia yang berlainan.

Mama…
Apa perkhabaran Mama disana? Ku doakan moga Mama bersama muslimin dan muslimah sentiasa terpelihara didalam perlindungan rahmat Allah s.w.t yang bakal mendapat syafaat, dari Nabi ketani, Nabi Muhammad s.a.w

Mama…
Tadi petang lapas ku kerja, aku melawat Bapa di Kampong. Ia ganya seorang di rumah masa atu. Si Alai alum balik mengambil kanak-kanaknya balik sekolah.

Masa kami duduk bedua didapur kan Ma…, Bapa becakap. Cemani bunyinya Ma…



“Banar kamu collection kan memaduli makan-minumku?”
“Ah?..., Au Pa… siapa memberitahu kedikita?”
“Si Aji bepadah. Aku ani nyamu, nasi katok pun sudah cukup bah” Bapa macam jauh hati
“Jangan cematu Pa, inda apa-apa tu Pa…, lagipun…, bila tah lagi masanya kami kan memaduli kedikita?, indakan mun kita sudah inda ada, baru kami kan memaduli kedikita. Inda apa tu Pa… lagipun iatah masanya kami kan bebakti arah kedikita.”



Tediam Bapa seketika bila mendengar peneranganku atu Ma… Mungkin ia sudah dapat menerima penjelasanku atu.



“Sukur tah mun cematu…30 kamu seorang.” jawab Bapa tanda merestui bakti kami arahnya.
“Au Pa…”

Masa ku kan balik dari kampong, barutah Si Alai baru datang sama anak-anaknya.

Kita tau Ma...
Bapa liati ku lagi sampai ku turun perahu, baru ia masuk rumah. Mungkin terasa kali ia yang kami memang ikhlas memaduli kedidia. Sukur tah...
Ma…
Mun kita masih ingat, ada masa atu ku bepadah arah kedikita, yang kami ada membuat perundingan adi-beradi di rumah Si Busu, anilah salah satu perkara yang kami rundingkan. Duit atu Ma… sebenarnya duit collection untuk birthday biskita bedua Tahun-tahun aku collect arah durang untuk meraikan hari jadi biskita. Tekana kedikita sudah ‘berhijrah kedunia baru’, jadi bahagian kedikita atu kusalurkan untuk memaduli makan-minum Bapa. Boleh kan Ma…?

Mama…
Sejak kedikita meninggalkan kami kan Ma… Si Alai mengambil keputusan drastic bila ia mengakun memaduli makan-minum Bapa. Pakaian Bapa pun dipadulinya, macam yang kita pernah amanatkan arahnya. Lapas atu, setiap Jumaat, Si Awang selalunya turun ke kampong membawakan Bapa makanan dan tarus membawa ia ke Balai Ibadat untuk Sembahyang Jumaat.

Lapas atu, Si Aji pun ikut menolong Si Alai sampai durang membuat jadual, Si Alai menyediakan makan malam Bapa, dan Si Aji menyediakan makan siang Bapa. Tapi kalau hari Minggu, kadang-kadang Si Dayang memasakan Bapa, mun bis Si Dayang tidur di kampong.

Kadang-kadang, Si Aji, Si Awang dan Si Dayang begilir tidur di kampong bila hujung minggu. Kadang-kadang Bapa yang tidur di darat. Begilir-gilir dirumah anak kedikita. Ani esok, ia tidur arah Si Aji ucapannya. Aku ganya alum tidur di kampong. Kita tau kan Ma… mengapa?.

Dan bila hari Jumaat kan Ma…, selalunya lapas menziarahi pusara kedikita, Bapa akan kana bawa minum pagi oleh bis durang anak-anak kedikita – Si Dayang, Si Awang, Si Aji, Si Alai dan Si Busu di restaurant yang biskita selalu minum dulu. Kalau kediaku kan Ma… kita taukan masalah ku, mun sudah hari Jumat pun ku keraja, ke pusara kedikita pun kadangnya aku ganya seorang-seorang. Atupun akhir sikit.

Atulah antara rutin harian Bapa, Ma… Sejak kita inda lagi ada kan Ma… Alhamdulillah… pelahan-pelahan, Bapa dapat menggagahi dirinya untuk meneruskan hidup. Sukur tah jua.

Kita kan tau Ma…
Mun inda  ada masalah, Insya Allah. Bapa membuat perancangan kan ‘mengHAJIkan’ kedikita tahun dapan, Insya Allah…. Mudah-mudahan sampai hajat nya untuk kedikita.

Bah Ma…, atu saja dulu ku becerita arah kedikita. Tenangkanlah diri kita disana Ma... Kami disini sentiasa mendoakan kedikita. Bapa pun katanya tadi arahku masa ku melawat kedidia, ia selalu mendoakan kedikita. Inda kira ia duduk kah atau melimpang. Atu ucapannya arahku.


Salam hormat dan salam sayang untuk Mama dari Anak Mama yang dikejauhan…. dan   ﻮﺍﻟﺳﻼﻢ


Tiada ulasan:

Catat Ulasan