Isnin, 20 Februari 2012

MA... BALIK KETANI MA AH... (part 1)

Hari ani, 20hb. February 2012, genap 2 bulan Mama meninggalkam kami. Hari ani jua, 2 bulan yang lalu, Si Awang, Si Aji dan Si Alai ke KK menggunakan kereta menuntuti Mama yang mendapat kemalangan. Dan, 2 bulan yang lalu, Bapa sama Si Busu ke KK menaiki kapalterbang yang disewa khas oleh Kerajaan Kebawah Duli untuk memaduli mangsa-mangsa kemalangan bas di Sabah....

"Kira saja 5 hari, balik tah Mama tu..."
Ibarat sebuah kelimat yang keramat apabila Mama memberitahu Si Busu, ia akan balik dari KK lapas 5 hari. Dan, Mama menepatinya. 20hb Disember 2011, genap 5 hari dari tarikh Mama berada di bumi Sabah dan ia akhirnya balik ke Brunei. Di bumi Darussalam ani tah ia kembali untuk selama-lamanya. dan sesuai janjinya arah Si Busu.

Bertepatan jua seperti pesanan Mama arah Si Alai untuk minta ambil balik. Dan 21hb Disember, 2011 Si Alai mengambil balik Mama. Mengambil balik dari Sabah dan membawa ke bumi Brunei dengan sempurna. Ya... sempurna. Sesempurna sekujur jenazah yang telah disempurnakan urusannya. Cuma tinggal untuk dikebumikan saja lagi.

Dan 2 bulan lalu, Di bumi kelahiran Mama, aku menanti satu keajaiban yang inda mungkin terjadi, hinggalah pada 21hb Disember 2011 aku mendapat kata muktamat. Mama sudah meninggal dunia. Seluruh udara yang ku sedut untuk bernafas ibarat terhenti, dan seluruh airmata yang tersimpan mengalir semahunya. sampailah aku memberitahu arah biniku pada subuh atu: "Abang mau menunggu mama esok..." dan kupejamkan mataku untuk mencari sedikit ruang untuk bernafas.

Sejak dari hari atu, aku inda pernah tahu apa yang terjadi di KK semasa Bis Bapa dan anak-anaknya menuntuti Mama di Sabah sampailah si Busu menzahirkan tiap detik yang dilalui di Sabah dalam usaha untuk menyampaikan hajat Mama yang akan balik selepas 5 hari seperti janjinya arah Si Busu dan minta ambil arah Si Alai. Berikut adalah kisah didalam kepekatan subuh yang suram...




PART I
Assalamualaikum,
Sebenarnya aku inda pandai kan memulakan penulisan ani… tapi kan ku cuba..mun Aidah dapat, mengapa pulang munchunya inda… Ganya munchunya ani bukannya ‘poetic’ macam bapa Aidah…

Anyway, tujuan ku mengongsikan pengalaman sepanjang 12-13 jam semasa berada di KK pada 21 Disember 2011 adalah untuk memenuhi request  Bang Amit. Tapi yang paling penting, untuk menceritakan dengan lebih mendalam apa yang kami lalui di KK.

Bermacam-macam yang ku lalui sama Bapa, Bang Birin, Bang Aji dan Kanih sepanjang kami di KK.  Selepas Bang Aji dan Kanih balik ke Brunei menggunakan kereta sekitar 3:30pagi, yang tinggal hanya Bapa, Bang Birin dan aku…menemani Mama agar ia inda keseorangan di negara orang…

Urutan kejadian awal telah ditulis oleh Bang Amit, jadi inda perlu diulangi semula.  Ku mulakan penulisan dari saat ku menerima panggilan telefon dari rakan kerja yang prihatin sekitar jam 11:15pm pada 20 Disember 2012.

“Hajah, ada chartered flight disediakan oleh Kerajaan, boleh bis Hajah ikut. Untuk setiap passenger bas, 2 ahli keluarga dapat ikut…. Bersedia saja Hajah dengan travel dokumen masa ani, I will tell you when you should go to airport… bis Hajah belayar bersama Pemangku Menteri Kesihatan dan rombongan Kerajaan yang lain…”.  Aku diberi contact number pegawai Kementerian Kesihatan dan terus ku call /sms memberi nombor passport ku dan Bapa.

Pada masa atu, aku dan Billah baru bertolak dari rumah kan ke ofis untuk memprint tiket penerbangan ke KK flight 7am esoknya.  Kami baru keluar simpang rumah semasa menerima panggilan telefon tersebut.  Kami membuat keputusan berpatah balik ke rumah untuk packing barang yang kan dibawa ke KK… belum sampai 5 minit ada sms ku terima, “Hajah, you can go to the airport now..”.  Sampai saja dirumah terus ku beritahu Bapa yang duduk di meja dapurku sama Ka Dayang dan Bang Amat…”Pa..belayar ketani malam ani jua… ke airport tani awal ani…” Bapa segera berdiri menyediakan apa yang patut dibawa, terutamanya ubat-ubatannya.

Brunei International Airport & KK International Airport
Sejurus sampai di Brunei International Airport, tarus ku kenalpasti orang Kementerian Kesihatan untuk mendaftarkan diri sama Bapa.  Passport kami diambil untuk diuruskan bagi mengeluarkan Boarding Pass.   Sempat ku mengesahkan nama Mama sebagai salah seorang penumpang bas dalam senarai yang ditunjukkan kepada ku oleh pegawai Kementerian Kesihatan.

Sementara kami berjalan menuju Gate 5, Bapa sempat bercakap “Busu, ketani bawa balik Mamamu biartia di Hospital Brunei ia dapat rawatan” …Bapa masih lagi menaruh harapan Mama masih hidup..

“awu Pa…apa pun jua tetap Mama ketani bawa balik”.. atu jawab ku…

“Tapi lain perasaanku ani Busu…hancur luluh rasa hatiku ani…lain rasanya”…aku hanya diam mendangar cakap Bapa.. luahan nalurinya sebagai suami..

Kami berlepas dari Brunei sekitar 12:30 pagi dan sampai di KK International Airport dalam jam 1.30pagi. Sepanjang penerbangan, semua penumpang kelihatan sugul dan diam sahaja. Walaupun penerbangan diatur secara last minute, RBA tetap menjalankan urusan seperti penerbangan komersial biasa, memberikan minuman kepada penumpang. Sempat aku sama Bapa minta panadol untuk dimakan.

Turut sama dalam penerbangan adalah YB Pemangku Menteri Kesihatan, YB Menteri Kewangan II, Pemerintah ABDB, SUT Kementerian Kesihatan, SUT Kementerian Hal Ehwal Ugama, Pemangku SUT Kementerian Perhubungan, 8 orang doctor, 2 psychologist, pegawai-pegawai Imigresen dan ramai lagi pegawai2 kanan Kerajaan.  Alhamdulillah, syukur atas pemedulian KDYMM Sultan dalam memudahkan semua urusan.

Sejurus sampai di KK International Aiport, laluan kami mudah sahaja. Inda perlu check passport, kami terus disuruh menaiki bas yang disediakan pihak Konsulat.

Queen Elizabeth II Hospital, KK

Bas menuju ke Hospital Queen Elizabeth. Sepanjang penerbangan dan perjalanan, aku inda pututs-putus berdoa semoga Mama selamat dan tidak merasai kesakitan…masih inda mahu percaya apa yang diberitahu melalui telefon dari Hospital KK malam tadi.  Aku sms update kepada Kanih dan keluarga di Brunei memberitahu destinasi kami malam itu.

Melihat perkarangan Hospital ada digital signboard “Blood Supply Critically Low”..terus ku mentally prepare kan menderma darah sekiranya Mama memerlukan….

Kami turun bas dan baru melangkah ke lorong Hospital bila ku lihat Kanih dengan tangisnya berlari mendapatkan Bapa… “Pa… Mama meninggal Pa…”  Kanih memberitahu.. Bapa terus terdiam….hanya mengungkap “Ya Allah Ya  Tuhanku…”

Masuk ke lobby hospital terus ku mendapatkan Bang Birin dan Bang Aji, masing2 kami bertangisan… Bang Birin menujukkan doctor yang memegang senarai mangsa..Terus ku tanyakan meminta kepastian..

Doktor berbangsa India menunjukkan senarai 7 nama ‘Deceased’..nama yang ke – 6 tertulis “HAJAH DAYANG NORHAYATI HAJI ABD HADI”.. ku tanya doctor..”Are you sure it’s her doctor? Maybe you have the wrong name because in the passenger list I saw in Brunei, my mother was registered as Hajah Dayang..”

Bang Birin menenangkan aku bila melihat Doctor tadi cuma terdiam..Selepas itu kami dibawa bersama keluarga mangsa yang lain ke Bilik Mayat bagi tujuan mengenalpasti jenazah.

Bilik Mayat, Queen Elizabeth II Hospital, KK

Kami terpaksa berjalan kaki hampir 1 km dari hospital ke bilik mayat.  Perjalanan mengambil masa mungkin 30 minit tapi terasa sangat jauh untuk dijalani.. Dalam waktu sekitar 2pagi, lorong yang dijalani sangat gelap, hanya mengharapkan cahaya dari street light dan pavementnya berlubang-lubang.  Kami merentas kawasan perumahan banglo untuk menuju ke bilik mayat.  Bang Birin mendahului dulu, Bang Aji mengambil kereta dari hospital dan memandu ke bilik mayat, aku dan Kanih sama-sama menuntun Bapa di belakang.  Kami jelas ketinggalan dari keluarga mangsa-mangsa lain.  Hanya 2 orang wakil dari RBA yang ada di belakang kami.  Kami sama-sama tersesat semasa mencari bilik mayat.

Sampai di bilik mayat, kami keluarga yang ketiga menunggu giliran untuk mengenalpasti.  Macam-macam perasaan yang dirasai…. Setiap keluarga yang keluar dari bilik mengenalpasti menangis sambil dibawa petugas hospital ke bilik yang lain.

Tiba giliran kami akhirnya.  Kami 5 orang masuk ke sebuah bilik pejabat mengikut seorang doctor. Doctor terus bertanya “Did she wear any dentures?”

“Yes… mama pakai gigi palsu atas dan bawah” ku jawab.

“Dimana dia pernah operation?” Doctor bertanya lagi.

Ku tunjukkan rusuk sebelah kanan, Kanih memberitahu ada pernah operation di dada… Dr bertanya lagi kalau Mama pernah operation di bawah perut… Ku jawab “Pernah…”

“Anyone ada heart problem…sakit jantung?” kami semua terdiam sampai Bapa menjawab “Saya pernah buat bypass doctor…”

“Awak sanggup tengok ke?” Dr tanya lagi dan bapa menjawab dengan yakin “saya sanggup tengok”.

Kami dibawa ke sebuah meja dan Dr mengeluarkan beberapa keping gambar.  Sekeping gambar diletakkan diatas meja untuk kami kenalpasti.

Kami berlima terus menangis tidak terkata apa-apa sejurus melihat sekeping gambar yang sangat memilukan..Gambar Mama dari paras leher keatas. Mata Mama tertutup rapat, ada kesan luka berdarah didahinya sebelah kanan.  Namun rupa paras Mama kelihatan sempurna dan tidak menyukarkan kami untuk mengenalpasti.

Kami pun memastikan bahawa orang didalam gambar atu adalah Mama.  Selepas itu Dr membawa kami ke sebuah bilik bagi melihat jenazah…Sebelum masuk ke bilik itu, Bapa berpesan “ketani bacakan Surah Al Fatihah.”

Kami melihat ada sekujur jenazah diletakkan diatas sebuah katil.  Jenazah ditutup sepenuhnya dengan kain putih…masih ada kesan darah pada kain tersebut.  Lama kami berlima berdiri melihat jenazah yang masih tertutup.  Akhirnya Bang Birin membuka kain tersebut.  Kami berlima menangis semaunya.  Terbujur kaku adalah jenazah Mama yang telah di bedah siasat.  Menurut Dr semua jenazah dibedah siasat memandangkan kes ini adalah kes polis.

Wajah Mama tenang dan kulitnya putih…Matanya tertutup rapat … ku capai kaki mama dan ku cium kakinya.  Masing-masing kami mencium mama.. Badannya sejuk dan kaku..ku cium lagi dahi mama… Kanih inda dapat mengawal perasaan… “Mama..bangun Ma… ani aku mengaga kita… kita jua minta aga arah ku… ani ku sudah datang, bangun Ma…”

Aku cuba mengawal Kanih dari terus meraung.. takut menjadi kesakitan pada roh Mama… “Nih..sudah Nih, jangan menangis cmatu, sakit karang Mama, mari tah ketani membaca Surah Al-Fatihah”.. Kami berlima pun membaca Surah Al-Fatihah.  Bacaan surah Al-Fatihah yang pertama untuk Mama…Masa atu, setelah melihat jenazah Mama, baru ku percaya Mama sudah meninggal dunia…

Selepas mengenalpasti, kami disuruh kembali ke ruang menunggu.  Aku lihat Bapa tersandar duduk sambil memanjatkan doa untuk kesejahteraan Mama di akhirat.  Kami mula menelefon ke Brunei, menyampaikan khabar pada keluarga.  Aku menemani Bang Birin menandatangani beberapa paperwork, termasuk laporan polis.  Semuanya untuk urusan membawa balik jenazah.

Sekitar jam 3:30pagi, Bang Aji dan Kanih mengambil kepututsan balik ke Brunei menggunakan kereta bagi menunggu Mama balik di Brunei.  Bapa berpesan pada Bang Aji, “bisai-bisai driving, kalau mengantuk bawa berehat dulu”.  Setelah Bang Aji dan Kanih bertolak balik, tinggallah aku sama Bapa dan Bang Birin menemani Mama di negara orang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan