Selasa, 7 Februari 2012

SECEBIS KISAH DARI CUCUMU MAMA...

Sejak Mama meninggal, aku membuat blog ani. Blog ani ku khususkan untuk mengenang Mama. Dalam suasana bekumpul dan becakap sesama kami sekeluarga ani, rupanya anakku Aidah mendangar pasal blogku ani. Dan dalam diam-diam ia bercita-cita membuat blog sendiri. Hari ani, baru Aidah bekesempatan mengarang blognya ani. Ani ku postkan tulisannya yang ia sendiri membuat untuk sama-sama dinilai. Bukan menilai bentuk tulisannya ataupun bahasanya, tetapi dapat nilailah betapa sayangnya anakku ani kan Mama. Karangan ani 100% tulisan Aidah tanpa ku ’edit’.
_________________________________________
Mama nini tersayang.

(Gambar ani dipilih oleh Aidah untuk dipost - gambar kenangan bersama Bapa Mama semasa Majlis Berdzikir di 'Rumah Kami')

Waktu  cuti  sekolah  banyak  perasaan  yang di  lalui  ada  kala nya marah , sedih  dan gembira Mama nini sudah  meninggalkan  aku  kerana .  sebenarna  mama  nini  ku  ani  ikut  muslimah  mulaut .  Sekali  tempat  kumpulan  mama  nini  ku  atu  kan  ke  KK  .  Di sana  tau  tau  kumpulan  mama  nini  ku  ani  melawat  ke    Crocidle   Farm  sekali
Ada  kawan  mama  nini  ku  ani  tertingal  tau  tau  kalau  kan  ke 
Flat  misti  turun  bukit  sekali  arah  bas  mama  nini  ku  ani  breknya   
Rusak  . trafic  jam  iatahtu  kalau  dibiarkan  urang  dapan  ang  teanu
Iatahtu  driver  atu   pilih  jalan  sebalanya  sekali  kan  brek nya
Inda  tah  jua  dapat  dipakai  sekali  begulik  bas  atu  2  kali  lagi  tu  eh

Nasib  baik  ada  pokok  atu  menyangga  sekali  buanih  ku  menelipun  nya  bas  mama  nini  ku
Accident  iatah  bapa  ku  inda  suruh  buanih  bagi  tau  bapa  nini  sal  karang  bapa  nini  ku  tungkal.  Bapa  ku  suruh  bekumpul  di  bunut  jadinya  kerajaan  membenarkan  2  urang  saja  kana  suruh  cadangan  bongsu  ku  ia  saja   sama  bapa  nini  mama  ku  di rumah  menelipun  urang KK
Sekali  nya  urang  KK cakap   mama  nini  ku  sudah  tinggalkan  aku  lapas  atua  aku  sama  abang ku
Menangis  mama ku  suruh baca  fateah.  Lapas  atu  keesokannya  mama  ku  suruh  bangun 
Awal  kata  kami  kenapa  mama  ku  cakap  mama  nini  nada  lagi  lapas  atu  aku  up  sad
Bapa  ku  pun sebatah  batah  mama  nini  ku  nada  bapa  ku  suka  ahir  tidur
Waktu    jenazah  mama  nini  ku  kana  antar   iatah  hujan  banyak  urang  cakap
Awan  menangis  .


Itulah  gambar  yang  bersejarah  buat  saya.mungkin  ianya  satu  pengalaman  buat  saya.
Tetapi  saya  masih  mencarinya,  jika  ibu  bapa  ku  hendak  ke  kampong  aku  mesti  Aku  akan  mencari  mama  nini    selama  ini  mama  nini  ku  berjanji  kepada  aku Untuk  memelikan  aku  barang  . tetapi  mama  nini  telah  meninggalkan  aku  jadinya  Janji  itu  tidak  sampai, jadinya  bapa  nini  kulah  yang  menunaikan  janji  itu Buanih  menolong  juga  untuk  memilih barang atu  ahirnya  janji  itu di  tunaikan.

Tamat
Mama  nini  tersayag  daripada  cucu  mu.



(Gambar ani dipilih oleh Aidah pasal katanya dalam gambar ani Mama Nini senyum)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan