Selasa, 7 Februari 2012

LANCHANG KUNING & GURINDAM JIWA....

Habis saja aku mengganti ke Temburog, namaku kana calonkan untuk ikut training ‘Fire Marshell’.

Dalam ku melangkah tempat yang ditetapkan, tekanangku kan Mama. Dulu aku pernah mengantar dan mengambil Mama balik keraja disini. ‘Pusat Latihan Bomba Berakas’. Disinilah mama memulakan kerjayanya bermula sebagai pembersih sampailah menjadi tukang masak.

(Disini mama mula bekeraja sebagai pembersih dan lapas atu jadi tukang masak)



Disinilah Mama menjadi antara orang yang penting dalam usaha menyelamatkan nyawa. Semua makan-minum bomba waktu atu, Mama dan kawan-kawannya yang menyediakan. Dari minum pagi, makan tengah  hari sampailah makan malam. Mungkin kalau bis Mama dan kawan-kawannya inda menyediakan makan-minum, pasti ada bomba yang inda sampat makan waktu memadam api.

Disana, aku jumpa dengan salah seorang pegawi bomba yang masih ingatkan Mama, Puan Rozita. Ia sendiri merista pasal Mama.
“Dulu aku rapat bah tu sama mulah mama mu ah, selalu ku minta masakkan Maggie arahnya tu – “Kajah  Dayang, masakkan ku Maggi” cerita Puan Rozita arahku.

Bila ku mendangar cerita Puan Rozita atu, nyaman jua hatiku. Rupanya, biarpun Mama sudah lama beranti dari kerjanya, masih ada orang yang mengingat baik kan Mama.

“Kan berantiku Mit …, kesianku kan Bapamu…, orang kupaduli makan-minumnya, Bapamu kelaparan dirumah…” antara luahan kata-kata Mama yang pernah diungkapkannya arahku masa ia kan membuat keputusan kan beranti keraja. Sebenarnya masa atu Mama memerlukan sokongan untuk membuat keputusan.
“Mana saja kita…lagipun, dulu kita bekeraja, kan untuk mengisi masa kita…, ani kita sudah tepikirkan cematu, lagi baik…, sekurang-kurangnya dapat kita memaduli Bapa, kalau kami balik ada jua kita dirumah…” kataku memberi sokongan supaya Mama inda akan rasa bersalah kalau ia beranti keraja.

Hasil dari persaraan Mama dari bomba, ternyata menambah warna-warni perjalanan hidup dalam hidup Mama. Mama dapat memaduli Bapa dan kami semua dengan lebih sempurna. Mama jua mempunyai masa untuk membuat business kecil-kecilan.

Kalau Kami ke Kampong, pasti ada Bapa Mama. Dan yang pasti Bapa akan mengual DVD cerita lama-lama sambil mama akan duduk didapur mengupas udang sambil telinganya mendengar cerita yang bapa mainkan di DVD.Antara cerita dan lagu yang menjadi kegemaran Bapa Mama ialah:


LANCHANG KUNING
GURINDAM JIWA






Bila kuhayati tiap bait lirik lagu ‘Gurindam Jiwa’ dan urutan cerita ‘Lanchang Kuning’, aku dapat rasakan atutah gambaran sebenar isihati Bapa Mama dalam durang melayar bahtera suami isteri.
“Gurindam Jiwa”


 






‘Tuai padi antara masak
 Esok jangan layu-layuan
 Intai kami antara nampak
 Esok jangan rindu-rinduan

 Anak cina pasang lukah
 Lukah dipasang di Tanjung Jati
 Di dalam hati tidak kulupa
 Sebagai rambut tersimpul mati
 ………  
 Batang selasih permainan budak
 Daun selasih dimakan kuda
 Bercerai kasih bertalak tiada
 Seribu tahun kembali juga

 Burung merpati terbang seribu
 Hinggap seekor di tengah laman
 Hendak mati di hujung kuku
 Hendak berkubur di tapak tangan

 Kalau tuan mudik ke hulu
 Carikan saya bunga kemboja
 Kalau tuan mati dahulu
 Nantikan saya di pintu syurga’

Bagiku, antara bait lagu yang paling menyentuh hatiku:
‘Batang selasih permainan budak
 Daun selasih dimakan kuda
 Bercerai kasih bertalak tiada
 Seribu tahun kembali juga…’
Ternyata bait lagu atu menceritakan kisah sebenar perjalanan cinta Bapa Mama.  Kisah penghujung perkongsian hidup Bapa Mama. Apabila Bapa dan Mama terpisah oleh masa, terpisah oleh alam dan kisah pabila Bapa dan Mama terpaksa terpisah…, terpisah bercerai kasih, terpisah tanpa talak dan terpisah dengan ikatan durang masih lagi sebagai suami isteri… rupanya durang terpisah oleh sebuah pemergian yang hanya akan diketemukan semula disyurga…Amin…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan