Ahad, 15 Januari 2012

DOA MAMA..., IBARAT SUARA DARI SYURGA...

Hari ani, 16 Januari, rupanya sudah 28 hari sudah Mama Kami meninggalkan Kami. Entan mengapa, rasanya malasku kan mengira hari. Malah calendar ku dirumah masih lagi 17 Disember 2011 alum ku carik (Jenis calendar cina yang becarik sekaping-sekaping everyday). Mama Kami suka ni calendar cemani ani. Cuma tekaduhung ku melihat calendar di meja ku di Temburong. Esok will be my last day ke Temburong.

Masih ku terasa saat-saat genting kami bila kami menerima khabar hiba…, masih ku terbayang saat keranda Mama Kami kana usong masuk ke rumah Si Aji…, masih ku jelas difikiranku saat aku menyempurnakan jenazah Mama Kami ke dalam liang lahat. Dan… masih ku terasa kelembutan tangan Mama Kami saat bila Mama Kami mengurut kepalaku bila ku migraine.

Terlalu banyak pengorbanan Mama Kami berhadap Kami… dan yang masih inda dapat kulupakan bila Mama Kami melihat aku menitiskan air mata bila aku dizalimi. Dizalimi oleh jiranku yang inda menyuruh menabang pokoknya biarpun kata putus sudah dicapai.

“Sabar saja kau… berangkali ada hikmahnya …” disaat aku dirundung malang, Mama Kami  sentiasa disisiku.

Pada hari pokok atu sudah rebah kana tabang, orang pertama yang ku telefon ialah Mama Kami.
“Hallo Maaa….”
“Oiii… “
“Bahapa kita Maaa…?”
“Ni nah membaca Yasin ah… mengapa…?”
“Anu bah Maaa… pokok sudah selasai betabang, inda pulang kana rumahku, ia rabah arah tanah Hjh Angkut..”
“Bah sukur tah… iatah kubacakan kau Yasin nyamu… sembahyang hajat ku jua… ani kan menunggu Asar ku tarus… Kau tau, susah hatiku kan kau ani bah… baru jua kan sanang sedikit, ada-ada saja bah…” Mama Kami merestui kehidupanku sekeluarga di “Rumah Kami”. Sempat jua ku mendengar suaranya yang menahan tangisnya.

(Nampak dibelakang "Rumah Kami" sepohon pokok berdiri megah"


(Bagaimanapun gagah dan megahnya berdiri sepoho pokok, akhirnya rebah jatuh ke bumi jua akhirnya apabila doa Mama Kami diangkat ke langit)

“Mama… sampai saat ani, aku masih inda dapat menahan sebak di hatiku..aku masih merindui Mama….”

Sungguh besar pengormananmu Mama…
“Ya Allah…, Limpahkan lah rahmatMu kepada Mama Kami di atas segala Amal Ibadatnya, di atas segala Amal Jariahnya, di atas segala Amal Perbuatan Baiknya, di atas segala Ilmu yang telah diajarkannya, dan… di atas segala tunjuk-ajarnya kepada kami, anak-anaknya sehingga kami dapat menjadi anak-anaknya yang sempurna dan sentiasa mengingatinya di dalam amal ibadat kami, doa-doa kami dan tahlil-tahlil kami… Amin…”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan