Rabu, 25 Januari 2012

SINGGAH KE KUBUR MAMA...

Sungguh besar kekuasaan Allah. Ketani hanya merancang tapi ketentuan hanya padaNYA. Awal bulan Januari 2012, aku kana arahkan mengganti orang di Temburong untuk hamper 2 minggu. Dalam hati becampur-campur pulang, iski jua ada pasal lari dari branch ku di Kiulap yang luan inda pandai betuhus orang kesana. Masuk opis waktu matahari terbit dan keluar opis waktu bulan terbit. Sasak ada tah jua. Apa inda, segala urusanku di Bandar inda dapat kubuat, pasal awal pagi udah ke Temburong, udah petang, waktu opis udah tutup, baru ku samapi di badar….

Tapi aku selalu ingat cakap Bapa Mama.
“Inda kau keraja kah?...” atu soalan bapa yang mengalahkan MD kami.
“Baik-baik keraja Mit…” atu pesan Mama setiap kali ku cerita pasal kerajaku.
Hasil dari atu, aku dapat menerima hakikat yang aku terpaksa ke Temburong. Mudah-mudahan, ada rahmatnya…

Ternyata tersimpan satu rahsia yang inda pernah ku tepikir…, lapas saja Mama meninggal, aku selalu menziarahi kuburnya pasal masa atu aku masih cuti. Tapi udah ku keraja, macam inda ada masaku kan menziarahi kubur Mama. Apa inda, masa atu, opisku macam tempat yang paling sibuk di Brunei. Tersimpan rasa bersalahku arah Mama. Tapi sukurlah aku keTemburong.

Pagi-pagi sebelum ku membali tiket kan ke Temburong, aku akan singgah menziarahi kubur Mama. Balik dari Temburong, sekali lagi aku singgah ke Kubur Mama. Disaat ku kan meninggalkan kubur Mama, aku inda akan lupa meluahkan satu ayat yang selalu kucakapkan arah Mama masa ia hidup. Ayat atu menandakan aku akan meninggalkan Mama.
“Balik ku Ma…”
Dan perkara ani berterusan setiap hari dalam tempoh aku mengganti di Temburong.

Sesungguhnya ada berkatnya aku inda lupa menziarahi kubur Mama. Ani terbukti apabila satu hari saat aku dalam keadaan genting.
Hari atu MD kami kan melawat ke Temburong. Kata orang opis durang kan tulak dari Bandar pukul 8:30 pagi. Perjalanan mengambil masa 45 minit. Maknanya aku mesti ikut perahu yang tulak pukul 8 atau lebih awal dari atu.

Hari atu, jadual kami sekeluarga terpaksa berubah. Ngam lagi hari atu keretaku sebuah masih lagi di ejen… binasa. Aidil Adik terpaksa ku tumpangkan arah iparku untuk sekolah. Yang lain terpaksa tulak dari rumah lebih awal dari biasa. Dan alhamdullilah kami dapat lakukan…. Dalam perjalanan sudah terancang yang aku terpaksa inda menziarahi kubur Mama pagi atu.

Entah dimana silapnya, aku masih akhir datang ke Bandar. Dalam ku bejalan kan ke Gerai membali tiket, hati ku mula gelisah. Jam ditangan menunjukkan 7:45 pagi. Dari tempat parking (di Lapau) aku terpaksa berjalan dalam 500meter ke Gerai
“Abis lah, kedapatan akhir ni oleh MD…”
Dalam ku melintas perkarangan kubur, entah macammana kakiku menuju kubur Mama.
“Ma… akhirku hari ani Ma…, MD lagi kan melawat.”
Lepas ku membacakan Surah Al-Fatiah, aku meninggalkan kubur Mama dan terus bejalan ke Gerai.

Keajaiban terjadi apabila perahu yang sepatutnya tulak pukul 8 pagi, masih dalam proses memunggah barang. Dan Alhamdullilah, staffku ada membelikan aku tiket. Maknanya aku sampat ikut perahu yang lebih awal dari perahu MD.

Dalam perahu aku sampat menganang semula urutan kejadian hari atu. Perkara yang menjadi penyalamatku cuma satu… “SINGGAH KE KUBUR MAMA…”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan